USUL KESEBELAS

KESEMUA BIDAAH DI DALAM AGAMA ALLAH YANG TIADA ASALNYA - DIPERELOK2KAN OLEH
MANUSIA DENGAN HAWA NAFSU MEREKA, SAMA ADA MENAMBAH2 PADANYA (AGAMA) ATAU
MENGURANG2 DARIPADANYA - ADALAH SESAT, WAJIB DIPERANGI DAN DIHAPUSKAN
DENGAN CARA2 YANG PALING BAIK YANG TIADA MEMBAWA KEPADA KEBURUKAN (AKIBAT
CARA PENGHAPUSAN ITU).

Di dalam usul ini Imam As-syahid telah menekankan kemestian beriltizam
dengan kitab Allah dan sunnah RasulNya, dan melaksanakan apa yang
ditetapkan oleh Allah tanpa menambah atau mengurangkan.

Oleh itu sayugia ke atas kesemua muslimin menjauhi kesemua bidaah di dalam
agama bahkan menghapuskannya dengan cara yang paling baik.

Sesungguhnya telah tersebar luar bidaah dholalah pada zaman Al-Imam
As-Syahid maka bidaah tersebut telah melemahkan dan melesukan umat dengan
hebat. Ada sesetengah manusia yang telah menentang bidaah tetapi dengan
cara yang keras dan tanpa uslub yang baik lalu bertambah runcing keadaan
dan juga perpecahan. Maka bangunlah Al-Imam menyeru manusia kepada sumber
asal yang bersih iaitu kitab Allah dan sunnah RasulNya, untuk mengingatkan
mereka tentang bidaah dan mengingkarinya dengan cara paling baik dan uslub
yang menjadi contoh, maka Allah telah memberikan manfaatNya untuk itu.

Adalah elok bagi kita untuk mengetahui apakah itu bidaah? apakah pendirian
Islam terhadapnya? supaya kita memahami usul dan sumber yang telah
dijadikan dasar oleh Al-Imam.

* TAKRIF BIDAAH

Bidaah segi lughah : mereka/membuat sesuatu yang tiada contoh terdahulu
(precedent)

segi syarak: jalan/cara di dalam agama yang direka sehingga menyamakannya
dengan syariat dengan maksud mengikutinya (beramal) untuk berlebih2 di
dalam beribadah kepada Allah. (Imam Syatibi , kitab Al-I'tisam)

* KECELAAN BIDAAH

Sesungguhnya telah banyak dalil2 Al-Quran dan Sunnah dan kata2 ulama
tentang kecelaan bidaah.

Firman Allah swt,

"Sesungguhnya orang2 yang mencerai beraikan agama mereka dan mereka menjadi
berpuak2, tidaklah engkau terkait sedikitpun dalam perbuatan mereka..."
al-anaam 159

Ulama mentafsirkan orang2 di sini sebagai ahli bidaah

Sabda Rasulullah s.a.w,

"Barangsiapa yang mengada2kan sesuatu yang baru di dalam urusan kami
(agama) yang tiada asal padanya maka ianya (yang baru) tertolak" 

"Barangsiapa yang beramal dengan amalan yang tiada asal padanya di dalam
urusan kami (agama) maka ianya tertolak"

kedua2nya HR Muslim

Sabda Rasulullah s.a.w ketika khutbahnya,

"Maka sesungguhnya sebaik2 hadis (perkataan) adalah kitab Allah, dan
sebaik2 petunjuk adalah petunjuk Muhammad s.a.w dan seburuk2 perkara adalah
yang baru dan kesemua bidaah adalah sesat"

* BIDAAH DENGAN CARA MENAMBAHKAN DAN MENGURANGKAN

Sesungguhnya bidaah di dalam agama Allah adalah tercela sama ada dengan
penambahan atau pengurangan kerana jika menambah seolah2 menuduh orang yang
mengikuti syariat serta syariat itu sendiri adalah lemah dan tidak
sempurna. Adapun jika mengurangkan seolah2 telah kufur dengan sebahagian
syariat dan menurutinya boleh membawa kepada kemusnahan.

DIANTARA CONTOH2 PENAMBAHAN

Menyambut maulid, membina tugu, melakukan tawaf keliling tugu, rahbaniah.

DIANTARA CONTOH2 PENGURANGAN

Meninggalkan jihad, meninggalkan hukum yang diturunkan oleh Allah.

* MENGINGKARI BIDAAH DI DALAM AGAMA DAN BUKAN BIDAAH DUNIAWI

Sesungguhnya Al-Imam telah bersungguh2 mengingkari bidaah dan menyeru
kepada penghapusannya dengan dua ketetapan.

1. adalah bidaah itu di dalam urusan agama
2. bidaah itu tiada asalnya di dalam syariat

ini adalah kerana umat Islam dituntut untuk mereka dan membuat perkara baru
di dalam urusan dunia dalam banyak bidang - industri, pertanian, perubatan
- untuk memenuhi hajat mereka, menguatkan diri mereka dan menjadikan mereka
mampu untuk mendirikan yang wajib iaitu menjadi khalifah di muka bumi dan
mengimarahkannya.

dengan ini Rasulullah s.a.w bersabda

"kamu lebih mengetahui urusan dunia kamu"   (HR Muslim)

Al-Imam telah menggesa agar saudara2nya untuk mengambil apa2 yang baru yang
bermanfaat di dalam urusan dunia seperti mana gesaannya di dalam usul
ke-18. Al-Imam berharap agar muslimin berdiri di dalam ketetapan Allah dan
mengarahkan kesemua fikiran dan tenaga mereka untuk membuat perkara2 baru
di dalam urusan dunia supaya mereka menjadi mulia dan menguasai dunia
sebagaimana orang2 Islam sebelum mereka.

adapun bidaah yang mempunyai asal di dalam syarak maka sikapnya adalah
lenient dan tarafnya juga adalah rendah, DAN IA ADALAH KHILAF FIQHIY.

* PENGHAPUSAN BIDAAH DENGAN HIKMAH

Sesungguhnya kewajipan kita terhadap bidaah adalah dua:

1. mengingkari, menentang, dan menghapuskannya
2. mengambil jalan2/ kaedah yang lebih baik yang tidak membawa kepada
keburukan yang lebih dari bidaah itu sendiri.

maka apa yang disuruh ialah kita mengingkarinya dengan cara yang paling
sempurna dan ihsan dan tidak sah dari segi syarak untuk menghapuskan bidaah
dengan cara yang mendatangkan keburukan lebih besar dari bidaah itu sendiri. 

Kata Ibnu Taimiyah,

" jika bertembung diantara maslahat(kebaikan) dan mafasid(keburukan),
hasanat dan sayyiat, dan bercampur antaranya maka wajib untuk mentarjih
(timbang/outweigh) yang lebih rajih darinya (apabila keadaan itu berlaku).
caranya dengan al-amr dan an-nahyu jika ia menjamin kepada maslahat dan
menghalang mafasid maka ini dilihat kepada orang yang ditentang. jika ia
(penghapusan) menghilangkan maslahat atau mendatangkan mafasid yang lebih
banyak, maka ia tidak disuruh bahkan ia menjadi haram jika mafasid lebih
banyak dari maslahat"

Kata Ibnu Al-Qayim rahimahullah,

"menghilangkan kemungkaran adalah dengan empat tingkatan,

1. menghapuskannya dan menggantikannya 
2. mengurangkannya jika tidak mampu menghapuskannya keseluruhan
3. menggantikannya dengan sesuatu yang sama
4. menggantikannya dengan sesuatu yang lebih buruk darinya

perkara 1 dan 2 adalah digalakkan oleh syarak, yang ke-3 adalah perkara
ijtihadi, dan ke-4 adalah haram.

dan aku pernah mendengar Ibnu Taimiyah rahimahullah berkata,

"aku (Ibnu Taimiyah) pernah berjalan bersama2 beberapa orang sahabatku pada
zaman Tartar melewati suatu kaum yang meminum arak. Maka orang2 yang
bersamaku telah mengingkari perbuatan mereka itu. Tetapi aku mengingkari
perbuatan mereka (sahabat2ku) dan berkata kepada mereka, 'Sesungguhnya
Allah telah mengharamkan arak kerana ia menghalang kepada mengingati Allah
dan solat dan mereka itu (yang meminum arak) telah dihalangi kerana arak
dari membunuh jiwa2, menculik zuriat (kanak2) dan mengambil harta2, maka
tinggalkan mereka (di dalam perbuatan mereka)'