USUL KE-12 BIDAAH IDHAFIYAH , TARKIYYAH, DAN ILTIZAM DALAM IBADAH2 MUTLAK- ADALAH KHILAF FIQHIY. PADA SETIAP SATUNYA ADA PENDAPATNYA. DAN TIDAK MENGAPA MENGKAJI HAKIKATNYA DENGAN DALIL DAN PETUNJUK. Sesungguhnya bidaah mempunyai jenis2 dan darjat2nya. Imam As-Syahid telah pun menyatakan di dalam usul yang sebelumnya tentang jenis bidaah yang paling bahaya dan paling rendah darjatnya. Dalam usul ini Al-Imam akan menyatakan pula tentang jenis2 yang lain yang agak nyata keadaannya dan telah menyebabkan ramai manusia berada di dalam perkara ketidaktentuan, bahaya, perpecahan dan keburukan. Maka perkara ini memerlukan kepada penentuan dan penetapan yang sempurna dan atas dasar itulah Al-Imam telah menetapkan usul ini. * PEMBAHAGIAN BIDAAH Ulama telah membahagikan bidaah kepada beberapa bahagian dan seelok2nya kita mengetahuinya. 1. BIDAAH HAKIKIAH Adalah bidaah yang TIADA DALIL syarie baik dari Kitab Allah, sunnah, ijmak dan tidak juga berdalil dari ahli ilmu baik secara umum atau secara detail. Inilah jenis bidaah yang telah dibincangkan di dalam usul yang lalu. 2. BIDAAH IDHAFIYYAH (YANG DITAMBAH) Adalah bidaah yang mempunyai dua perkara; i) ia mempunyai dalil yang berkaitan dan tidak dikira dari perkara ini sebagai bidaah ii) tidak mempunyai dalil yang berkaitan Maka apabila sesuatu amalan itu mempunyai dua perkara ini yang tidak dapat dikelaskan kepada mana2 dua perkara di atas, maka kita meletakkan ia sebagai BIDAAH IDHAFIYYAH, iaitu jika dinisbahkan kepada yang pertama ia dikira sebagai SUNNAH kerana ia disandarkan kepada dalil. Jika ia dinisbahkan kepada yang kedua ia dikira BIDAAH kerana disandarkan kepada SYUBHAH dan bukannya dalil atau tiada sandaran pun. Bidaah Idhafiyyah ini mempunyai dua ketentuan; i) hampir kepada hakikat bidaah sekira2 bidaah itu dianggap bidaah hakikat ii) jauh daripada hakikat bidaah sekira2 bidaah itu dianggap sunnah yang tulen (kitab al-i'tisam) Adalah mungkin untuk kita mengatakan, bahawa bidaah idhafiyyah ini ia MEMPUNYAI ASAL dalam syarak atau SUNNAH atau MUSTAHABBAH asalnya, kemudian dikaji semula, lalu disifatkan di dalam ruang lingkup ketetapan syarak. 3) BIDAAH TARKIYYAH (YANG DITINGGAL) Ini adalah sikap seseorang yang meninggalkan sesuatu yang dihalalkan oleh syarak kerana warak (tadayyun), seolah2 ia mengharamkan sesuatu perkara yang halal. Atau ia memang bermaksud meninggalkannya dan sayugialah ia mengetahui bahawa yang ditinggalkan itu mempunyai beberapa jenis dan darjat. (al-i'tisam) * PERBEZAAN DARJAT2 AHLI BIDAAH Adalah perlu untuk kita nyatakan di sini bahawa ahli bidaah itu tidak mempunyai satu darjat sahaja. Sesungguhnya ulama telah menyatakan bahawa ahli bidaah mempunyai perbezaan hukum2nya dan taraf2nya. Ada diantaranya KUFUR, ada yang menganggap MAKSIAT dan bukan kufur atau khilaf keduanya, ada yang menganggap maksiat dan ittifaq ke atasnya bukan kufur, ada yang menganggap sebagai MAKRUH, ada yang menganggap DOSA BESAR dan ada juga mengganggap DOSA KECIL. 4) BERILTIZAM DI DALAM IBADAH YANG MUTLAK. Telah banyak hukum2 sunat yang dinyatakan untuk ibadah2 seperti puasa, solat sunat dan qiam, zikir dan tilawah al-Quran. Maka apakah hukum seseorang yang mengenakan ke atasnya sesuatu kadar tertentu dan waktu2 tertentu untuk beriltizam dengannya (ibadah2 tsb)? PENDIRIAN IMAM AS-SYAHID (DI ATAS PERKARA INI) Al-Imam telah melihat kepada pandangan2 ulama yang rasikh maka didapati mereka telah mengkelaskan bidaah kepada BIDAAH IDHAFIYYAH, BIDAAH TARKIYYAH DAN BIDAAH BERILTIZAM DENGAN IBADAH2 MUTLAK, lalu Al-Imam menyatakan ini adalah termasuk di dalam MASALAH IJTIHADIAH, yang rajih dan dirajihkan yang mana Al-Imam menasihati supaya tidak berlebih2 dan tidak juga menolak, tidak meninggalkan langsung, tidak berbalah2 (padanya) atau bergaduh (kerananya). Tetapi ia menyeru kepada perbincangan di bawah NAUNGAN UKHUWWAH DAN MAHABBAH FILLAH kerana di sana tiada kata pemutus dan penentu. Maka Al-Imam telah menetapkan bahawa kesemua jenis bidaah yang disebutkan tadi (3 jenis bidaah di atas) adalah KHILAF FIQHIY, supaya menjadi lembut sekalian hati, boleh bersatu di dalam satu saf serta berkumpul di dalam wasatiah dan 'moderation' dengan memberikan setiap perkara besar kecilnya dengan adil dan tanpa berlebih2 mahupun mengurang2. Untuk itu juga, Al-Imam telah menjelaskan bahawa tiada halangan untuk berbincang di dalam masalah itu tadi dengan dalil dan petunjuk dibawah naungan mahabbah dan ukhuwwah. Adapun pendirian amalinya, Al-Imam rahimahullah telah menggesa supaya tetap di dalam amalan yang jelas, bersih dan bersumberkan sunnah dan menjauhi segala yang ada padanya khilaf. Ini jelas terpancar bila mana Al-Imam telah mengumpulkan AL-MA'THURAT (doa2 ma'thur dari Rasulullah s.a.w) CONTOH2 BIDAAH IDHAFIYYAH i) bersolawat ke atas Rasulullah s.a.w dengan suara lantang , selepas azan ii) membaca surah al-Kahfi beramai2 pada hari Jumaat dengan suara lantang, sebelum solat Jumaat seolah2 ianya adalah syiar solat tsb. iii) berdoa (berwirid) beramai2 setelah selesai solat jamaah CONTOH2 BIDAAH TARKIYYAH i) meninggalkan perkahwinan kerana ingin mendekatkan diri kepada Allah dengan memperbanyakkan beribadah ii) meninggalkan memakan burung merpati kerana menghormatinya CONTOH2 BERILTIZAM DENGAN IBADAH MUTLAK i) iltizam membaca surah al-Ikhlas sebanyak seratus kali pada waktu pagi ii) iltizam membaca al-Fatihah sepuluh kali selepas setiap solat. [Risalah Ta'alim]