Mu'min Dan Hukum-Hukum Islam [Part 2].

Firman Allah SWT:

"Bertanyalah kepada ahli 'ilmu sekiranya kamu tidak mengetahui." 
[An-Nahl:43]

Termasuk dalam pengertian bertanya kepada ahli 'ilmu ialah mengikut 
salah satu dari imam-imam mazhab seperti Imam Abu Hanifah, Imam Malik, 
Imam Syafi'e dan Imam Ahmad Ibn Hanbal. Mengikut sesuatu mazhab bererti 
menerima dan meng'amalkan ijtihad mereka dalam perkara-perkara yang 
berkaitan dengan masalah fiqh dalam ertinya yang luas.

Mengikut ijtihad para 'ulama adalah sesuatu yang diperintahkan oleh 
Islam kepada orang yang tidak mengetahui. Dalam pengertian hari ini, 
berpegang kepada sesuatu mazhab adalah sama dengan mengikuti ijtihad 
para 'ulama sebagaimana yang dituntut oleh ayat Allah di atas. Ini 
adalah kerana perkembangan pembinaan hukum dan fiqh di dalam sejarah 
Islam telah mengambil jalan yang sedemikian dan ia tidak sedikit pun 
bercanggah dengan syara'. 

Namun demikian perlu difahami bahawa perintah bertanya kepada ahli-ahli 
'ilmu tidak bererti apabila seseorang itu telah mengambil pendapat 
seorang ahil 'ilmu maka dia tidak boleh mengambil pendapat ahli 'ilmu 
yang lain, ataupun ia mesti mengambil hanya pendapat seorang atau 
sekumpulan ahli 'ilmu sahaja dalam ia melaksanakan semua perkara yang 
berkaitan dengan Islam.

Berdasarkan kepada landasan ini, mengikut mazhab adalah sesuatu yang 
dibenarkan oleh syari'at tetapi ia bukanlah suatu perkara yang wajib. 
Berpegang kepada sesuatu mazhab cuma menjadi wajib sekiranya menjadi 
mustahil bagi seseorang itu untuk melaksanakan kewajipan-kewajipan 
Ad-Din tanpa mengikut mana-mana mazhab. Tujuan berpegang kepada mazhab 
adalah untuk memudahkan umat Islam melaksanakan perintah Allah dan 
ber'amal dengan 'amal-'amal yang telah ditetapkan syara'.

Namun demikian ketidakwajibnya berpegang kepada mazhab tidaklah pula 
bererti seseorang itu boleh mengambil ringan terhadap pentingnya 
mazhab-mazhab fiqh di dalam Islam. Umat Islam perlu ingat bahawa 
penerusan Islam selama empat belas abad ini dipenuhi dengan segala jenis 
perkembangan. Setiap perkembangan melalui usaha-usaha yang besar dari 
segi pertumbuhan dan pertambahan khazanah 'ilmu bagi umat lslam. Tidak 
ada yang berharga bagi umat Islam di dunia ini selain daripada khazanah 
'ilmu Islam yang bertujuan untuk membimbing dan memudahkan mereka agar 
tetap berpegang kepada Islam yang telah ditinggalkan oleh para 'ulama 
mukhlisin dan solehin dari abad-abad yang silam.

Demikian juga tiada khazanah yang lebih berharga bagi umat-umat yang 
akan datang daripada khazanah 'ilmu yang ditambah oleh umat Islam hari 
ini di atas khazanah 'ilmu yang sedia ada. Umat Islam adalah umat yang 
satu. Kita satu dan segi 'aqidah dan syari'at serta sumber-sumber bagi 
menegakkan kedua-duanya pada setiap zaman yang kita lalui.

Oleh itu tidak ada seorang pun di kalangan umat Islam yang boleh 
menyatakan bahawa ia tidak bermazhhab. Ini tidak mungkin. Tidak ada 
'ilmu yang tegak tersendiri tanpa sandaran kepada 'ilmu orang lain 
kecuali 'ilmu yang diberikan oleh Allah kepada Rasulullah s.a.w. Setiap 
orang terpaksa merujuk dan menyandarkan 'ilmunya kepada 'ilmu-'ilmu 
orang lain. Dalam pengertian ini ia tidak terlepas daripada bertanya 
kepada ahli 'ilmu dan mengambil kira pandangan-pandangan mazhab-mazhab 
di dalam Islam. 

Dalam perkembangannya yang asal, mazhab-mazhab ini tidak bererti seperti 
bilik-bilik yang tertutup rapi yang mempunyai sistemnya tersendiri dan 
tidak boleh sedikit pun mengambil sesuatu dari yang luar. Kerana pada 
zaman Imam-Imam mazhab, kefahaman ini tidak wujud. Yang utama adalah 
mereka membuat ijtihad dan bahan-bahan yang boleh mereka ambil sebagai 
hujjah boleh datang dari mana-mana dan sesiapa sahaja. Demikianlah juga 
keadaannya hari ini, pengertian mazhab tidak boleh disempitkan 
seolah-olah sekiranya seseorang yang berpegang dalam kebanyakan pendapat 
dengan satu mazhab tertentu dianggap telah menukar mazhabnya sekiranya 
ia mengambil satu pendapat dalam satu perkara menurut ketetapan satu 
mazhab yang lain.

Seseorang Mu'min itu tidak wajar menolak sesuatu mazhab kerana walaupun 
ia telah mencapai peringkat dapat melakukan ijtihad yang tidak terbatas 
bidangnya, tetap ia mempunyai satu mazhab, iaitu mazhabnya sendiri. 
Islam tidak menghalang kemungkinan berlakunya perkara ini kerana tidak 
terdapat di dalam mana-mana ketetapan yang menyatakan pintu ijtihad 
telah ditutup.

[Risalah Usrah, Jilid 1, Bhgn. 2: Asas-Asas Kefahaman Islam]