WAHAI IKHWAN YANG BENAR DALAM FIKRAHNYA...

Rukun  Bai'ah   adalah   sepuluh   rukun   maka   hendaklah   kamu 
memeliharanya:  Faham,  Ikhlas,  Amal,  Jihad,  Tadhiyyah,   Taat, 
Thabat, Tajarrud, Ukhuwwah dan Thiqah.

Wahai akh yang benar dalam dakwahnya:

FAHAM

Maksudku dengan rukun faham adalah: Hendaklah kamu  yakini  bahawa 
fikrah  kita  adalah  fikrah  Islam  yang  tulen   dan   hendaklah 
difahamkannya kepada orang ramai seperti  mana  yang  kita  fahami 
dalam lingkungan dua puluh usul yang amat ringkas.

1. Islam adalah satu sistem yang menyeluruh yang mengandungi semua 
aspek kehidupan. Ia adalah daulah dan negara ataupun kerajaan  dan 
umat. Ia adalah akhlak  dan  kekuatan  ataupun  kasih  sayang  dan 
keadilan. Ia adalah peradaban dan undang-undang  ataupun  keilmuan 
dan hukum-hukum. Ia juga adalah material dan harta  benda  ataupun 
kerja dan kekayaan, ia adalah jihad dan dakwah ataupun ketenteraan 
dan fikrah. Begitu juga ia adalah akidah  yang  benar  dan  ibadat 
yang sahih, kesemuanya adalah sama pengiktibarannya di sisi kita.

2. Al-Quran yang mulia dan sunnah yang suci adalah rujukan  kepada 
setiap  muslim  dalam  mengetahui  hukum-hukum   Islam.   Al-Quran 
difahami dengan mengikut kaedah bahasa arab dengan tidak  mengikut 
sikap memberatkan dan menyempitkan. Kefahaman kepada  sunnah  yang 
suci adalah dengan mengembalikannya kepada rijal-rijal hadis  yang 
thiqah.

3. Iman yang benar, ibadat  yang  sahih  dan  mujahadah  mempunyai 
cahaya dan kemanisan yang diberikan oleh  Allah  kepada  hati-hati 
hamba yang dikehendakiNya. Manakala ilham, lintasan hati,  tilikan 
dan tenungan adalah bukan dari  dalil  hukum  syariah  yang  tidak 
diberikan iktibar kecuali jika tidak bertembung dengan  hukum  dan 
nas agama.

4. Dan setiap tangkal, pelindung, azimat, tilikan,  jampi  serapah 
dan pengakuan  mengetahui  perkara  ghaib  adalah  termasuk  dalam 
perkara mungkar yang wajib diperangi kecualilah jika ianya  adalah 
daripada ayat al-Quran dan tangkal yang sandarannya.

5. Pandangan Imam dan naibnya pada  masalah  yang  tidak  ada  nas 
putus padanya dan pada perkara yang mempunyai arah pandangan  yang 
berbagai hendaklah  dipakai  selagi  mana  ia  tidak  bertentangan 
dengan kaedah syarak. Pandangan ini kadangkalanya  berubah  dengan 
perubahan situasi, uruf dan adat. Asal dalam perkara ibadat adalah 
mengabdikan diri tanpa berpaling kepada  makna-maknanya  sedangkan 
asal dalam perkara adat, dilihat kepada rahsia-rahsia, hikmat  dan 
tujuannya.

6.  Setiap  orang  boleh  dipakai  ataupun  ditolak   kata-katanya 
melainkan kata-kata yang keluar dari orang  yang  dilindungi  dari 
dosa, Rasulullah s.a.w.  Setiap  perkara  yang  datang  dari  para 
salafussoleh r.a yang bertepatan dengan  kitab  Allah  dan  sunah, 
kita hendaklah menerimanya. Kalau  tidak  bertepatan  dengan  nas, 
maka nas al-Quran dan sunah Rasulullah  s.a.w  adalah  yang  lebih 
utama untuk diikuti. Tetapi kita tidak  sekali-kali  mengutuk  dan 
memburukkan  seseorang  dari  mereka  walaupun  apa   yang   telah 
diselisihkan  mengenainya.  Kita  serahkan  semuanya  kepada  niat 
masing-masing kerana mereka telah bergantung kepada apa yang telah 
mereka kerjakan.

7. Setiap muslim yang tidak sampai kepada martabat  ijtihad  dalam 
mencari dalil hukum Islam yang  furuk  hendaklah  mengikut  kepada 
pegangan salah seorang dari Imam-imam mazhab Islam.  Menjadi  elok 
lagi kepadanya ketika mengikut mazhab  itu  jika  ditambah  dengan 
usaha yang  sedaya  upaya  untuk  mengetahui  dalil-dalilnya.  Dia 
hendaklah menerima segala  petunjuk  yang  diserta  dengan  dalil, 
ketika diyakini kesahihan  dan  kebolehan  orang  yang  memberikan 
petunjuk  itu  kepadanya.  Dia   juga   hendaklah   menyempurnakan 
kekurangan ilmu yang ada pada dirinya sekiranya  dia  di  kalangan 
ahli  ilmu  sehinggalah  dia  sampai  kepada  peringkat   Al-Nazar 
(ijtihad hukum).

8. Perselisihan  faham  dalam  perkara  furuk  fekah  tidak  boleh 
menjadi sebab kepada berlakunya perpecahan di  dalam  agama,  juga 
janganlah ianya membawa kepada perbalahan, kemarahan  antara  satu 
sama lain. Setiap mujtahid ada pahalanya. Tidak ada halangan  jika 
dilakukan  pengkajian  ilmiah  yang  adil   dalam   masalah   yang 
diperselisihkan ini yang dilakukan dalam  naungan  perasaan  kasih 
mengasihi kerana Allah, bantu membantu untuk sampai kepada hakikat 
yang sebenarnya,  dengan  tidak  membawa  kepada  perbahasan  yang 
dikeji dan perasaan taasub.

9. Melarutkan diri ke dalam masalah yang tidak membawa kepada amal 
adalah antara takalluf (memberatkan) yang dilarang oleh syarak. Di 
antara masalah seperti itu adalah seperti banyaknya  cabang  dalam 
hukum-hukum yang tidak mungkin berlaku,  larut  dalam  membahaskan 
makna  ayat  al-Quran  yang  masih  tidak  diketahui   oleh   akal 
pengetahuan   dan    perbincangan    untuk    melebihkan    antara 
sahabat-sahabat r.a dan pertentangan yang berlaku  antara  mereka. 
Setiap dari sahabat ada  kelebihan  bersahabat  dengan  Rasulullah 
s.a.w  dan   kesemuanya   dibalas   bergantung   kepada   niatnya. 
Membincangkan perkara ini boleh membawa kepada  perselisihan  yang 
buruk akibatnya.

10. Makrifat Allah Taala, tauhid kepadaNya, membersihkanNya adalah 
akidah Islam yang paling mulia. Kita beriman dengan ayat dan hadis 
sahih yang menceritakan sifat Allah dan apa perumpamaan yang layak 
denganNya, kita beriman dengannya seperti mana datangnya ayat  itu 
tanpa takwil dan mencuaikan. Kita  juga  tidak  mencampurkan  diri 
kita kepada perkara  yang  diperselisihkan  oleh  ulamak  mengenai 
perkara ini. Kita hanya mengikut apa yang diredhai oleh Rasulullah 
s.a.w dan para sahabat baginda. Firman Allah yang bermaksud:  "Dan 
orang-orang yang tetap teguh serta mendalam  pengetahuannya  dalam 
ilmu-ilmu ugama berkata: "Kami  beriman  kepadanya,  semuanya  itu 
datangnya dari sisi Tuhan Kami" (Al-Imran).

11. Setiap perkara bid'aah dalam din Allah yang tidak ada  asalnya 
walaupun diperelokkan oleh  manusia  dengan  nafsu  mereka  dengan 
menambahkan ataupun mengurangkannya, adalah perkara kesesatan yang 
wajib diperangi dan dihapuskan dengan cara yang terbaik yang tidak 
membawa kepada merebaknya perkara yang lebih buruk dari itu.

12. Perkara bid'aah tambahan dan  kurangan  serta  iltizam  dengan 
ibadat  yang  mutlak  adalah  antara  masalah  fekah  yang   masih 
diperselisihkan.   Setiap   ulamak   mempunyai   pandangan    yang 
tersendiri. Tidak menjadi halangan  jika  kita  mencari  kebenaran 
dengan dalil dan bukti.

13. Mencintai,  menghormati  dan  memuji  orang-orang  yang  soleh 
kerana amalan kebaikan mereka adalah satu pendekatan  diri  kepada 
Allah Taala. Wali-wali Allah inilah yang  dimaksudkan  oleh  Allah 
sebagai orang yang beriman dan mereka bertaqwa kepadaNya.  Perkara 
keramat berlaku kepada mereka dengan syarat  yang  syar'ie  dengan 
menganggap bahawa mereka telah  diredhai  oleh  Allah  dan  mereka 
tidak mempunyai kuasa memudaratkan atau  memberikan  manfaat  diri 
mereka sendiri di  kala  hidup  atau  mati  mereka  tambahan  pula 
memberikan perkara seperti itu kepada orang lain.

14. Menziarahi mana-mana kubur adalah  perkara  yang  disyariatkan 
tetapi  dengan  caranya  yang  muktabar.  Namun  begitu,   meminta 
pertolongan, memanggil orang mati (walaupun  siapa  dia),  meminta 
tunaikan hajatnya dengannya secara dekat  ataupun  jauh,  bernazar 
kepada  mereka,  menghiaskan   dan   menerangkan   kubur   mereka, 
menyapunya, bersumpah dengannya selain dari Allah  dan  sebagainya 
dari perkara yang bid'aah,  kesemuanya  itu  adalah  perkara  yang 
bid'aah yang merupakan dosa besar yang wajib diperangi.  Janganlah 
kita  mentakwilkan  perkara-perkara  ini  kerana  kita   hendaklah 
menyekat  daripada  berlakunya  perkara-perkara  tersebut   (Saddu 
al-Zaraik).

15. Doa kepada Allah yang disertai  dengan  tawasul  dengan  orang 
lain adalah masalah khilaf furuk dalam masalah cara berdoa dan  ia 
bukannya dari masalah akidah.

16. Uruf yang salah tidak akan menukarkan  hakikat  lafaz  syariat 
bahkan  kita   wajib   memastikannya   dari   hudud   makna   yang 
dimaksudkannya dan  berhenti  di  situ.  Begitu  juga  wajib  kita 
bebaskan diri kita dari  tertipu  dengan  kata-kata  dalam  setiap 
aspek kehidupan dan juga agama. Pengajaran  diambil  daripada  apa 
yang dinamakan dan bukannya dan nama itu sendiri.

17. Akidah adalah asas kepada amalan dan amalan hati adalah  lebih 
utama dari amalan anggota lain. Mencari kesempurnaan dalam  amalan 
keduanya adalah dianjurkan oleh syarak walaupun terdapat perbezaan 
darjah anjuran ini.

l8. Islam telah  membebaskan  akal  dan  memberi  galakkan  supaya 
memerhatikan bumi ini. Islam juga telah mengangkat taraf ilmu  dan 
ulamak dan mengalu-alukan apa yang baik dan berfaedah dalam setiap 
perkara. `Hikmat itu adalah perkara yang hilang dari mukminin  dan 
sekiranya dia menjumpainya, dialah yang paling berhak dengannya.'

19.  Kadang-kala  setiap  pandangan  syarak  dan  pandangan   akal 
menyelusup ke dalam perkara yang tidak  ada  pada  pandangan  yang 
kedua tetapi keduanya ini tidak akan berselisih dalam perkara yang 
pasti (qat'ie). Hakikat ilmiah yang sahih  tidak  akan  bertembung 
dengan kaedah syarak  yang  tetap.  Perkara  yang  dzan  (diragui) 
darinya akan  ditakwilkan  agar  bertepatan  dengan  perkara  yang 
qat'ie. Jika keduanya adalah perkara yang `dzan',  maka  pandangan 
syarak adalah lebih utama untuk dipakai dan pandangan akal  ketika 
itu hanyalah untuk memastikannya sahaja ataupun dihapuskan terus.

20. Kita tidak akan mengkufurkan orang  muslim  yang  mengikrarkan 
dua kalimah syahadah, beramal dengan tuntutannya  dan  mengerjakan 
fardhu-fardhunya, semata kerana  pandangan  ataupun  maksiat  yang 
dilakukan kecualilah jika dia  mengakui  dengan  perkataan  kufur, 
mengingkar perkara yang maklum dari asas yang darurat dalam agama, 
ataupun mendustakan  al-Quran  yang  jelas,  atau  mentafsirkannya 
dengan tafsiran yang ditafsirkan sebagai kufur  oleh  gaya  bahasa 
arab, ataupun beramal dengan amalan yang tidak boleh ditakwil lagi 
selain dari kufur.

Jika seorang akh  itu  mengetahui  dinnya  dengan  usul-usul  ini, 
ketika itu dia telah mengetahui apakah makna yang dimaksudkan oleh 
slogan abadinya iaitu `Al-Quran Perlembagaan Kami dan Rasul Ikutan 
Kami'.

IKHLAS

Maksudku  dengan  ikhlas:  Bahawa  seorang  saudara   muslim   itu 
menujukan segala perkataan,  amalan  dan  jihadnya  keseluruhannya 
kepada Allah, mencari keredhaan dan  kebaikan  balasanNya,  dengan 
tidak melihat keuntungan, gaya, pangkat, gelaran, kemajuan ataupun 
kemunduran. Dengan itu dia menjadi seorang tentera  kepada  fikrah 
dan akidah dan bukannya tentera  satu  tujuan  atau  manfaat  yang 
tertentu. Allah telah berfirman yang bermaksud: "Katakanlah bahawa 
sembahyangku, ibadatku, kehidupanku dan kematianku hanyalah kepada 
Allah tuhan sekelian alam dan dengan itulah aku diperintah" (Surah 
al-An'aam). Dengan itu juga seorang akh muslim itu dapat  memahami 
makna slogan abadinya iaitu: "Allah Matlamat  Kami".  Allahuakbar, 
kepada Allah segala pujian.

AMAL

Maksudku dengan amal: Natijah dari ilmu dan ikhlas.  Firman  Allah 
yang bermaksud:  "Dan  katakanlah  (wahai  Muhammad):  "Beramallah 
kamu, maka Allah dan RasulNya serta orang-orang yang beriman  akan 
melihat apa yang kamu amalkan. Dan kamu akan  dikembalikan  kepada 
(Allah) Yang Mengetahui perkara-perkara yang ghaib dan yang nyata, 
maka  Dia  akan  memberitahu  kepada  kamu  apa  yang  kamu  telah 
kerjakan" (Surah al-Taubah). 

Peringkat  amal  yang  diperlukan  dari  seorang  akh  yang  benar 
keimanannya itu adalah: 

1. Memperbaiki dirinya sendiri sehingga menjadi seorang yang  kuat 
fizikal, berakhlak mulia, berpengetahuan  tinggi,  berupaya  untuk 
berdikari, selamat akidah,  ibadat  yang  sahih,  berjihad  dengan 
dirinya sendiri, menjaga masanya, teratur dalam  segala  urusannya 
dan bermanfaat kepada  selain  darinya.  Itulah  kewajipan  setiap 
orang akh. 

2. Membentuk rumah tangga  muslim  dengan  membawa  ahli  rumahnya 
menghormati fikrahnya, memelihara  adab-adab  Islam  dalam  setiap 
urusan kehidupan, tepat dalam memilih isteri,  mengikat  isterinya 
pada  hak-hak  dan  kewajipannya,  elok  tarbiyah  anak-anak   dan 
pembantu dan membesarkan mereka menurut dasar-dasar Islam.  Itulah 
juga kewajipan setiap orang akh. 

3. Memberi petunjuk kepada masyarakat  dengan  menyebarkan  dakwah 
kebaikan, memerangi perkara keji dan mungkar,  menggalakkan  sifat 
yang mulia, menyeru kepada kebaikan, bersegera ke  arah  kebaikan, 
membawa pandangan umum kepada fikrah Islam dan mencelup  kehidupan 
umum dengan celupan dakwah  Islam.  Itu  adalah  kewajipan  jemaah 
sebagai pertubuhan yang beramal. 

4. Membebaskan negara dari penjajahan kuasa asing bukan Islam sama 
ada penjajahan itu berbentuk politik, ekonomi ataupun rohani. 

5. Memperbaiki  kerajaan  sehingga  menjadi  kerajaan  Islam  yang 
sebenarnya.  Dengan  itu  ia  dapat  menunaikan  tugasnya  sebagai 
pembantu kepada umat,  buruh  dan  pekerja  untuk  kepentingannya. 
Kerajaan Islam adalah kerajaan di mana anggotanya adalah  muslimin 
yang menunaikan fardhu-fardhu Islam dan  tidak  melakukan  maksiat 
dan ia menjalankan semua hukum dan ajaran Islam. 

Tidak menjadi masalah jika kerajaan  ini  meminta  bantuan  dengan 
orang yang bukan Islam ketika darurat tetapi bukan  dalam  jawatan 
pemerintahan umum. Tidak menjadi masalah mengenai  bentuk  ataupun 
jenis pertolongan yang diminta selagi mana  ia  adalah  bertepatan 
dengan kaedah umum dalam dasar pemerintahan Islam. 

Di antara sifat kerajaan Islam adalah:  Merasakan  tanggung  jawab 
yang diletakkan kepadanya, kasihan belas  kepada  rakyat,  berlaku 
adil di kalangan manusia, cermat dalam perbelanjaan wang umum  dan 
berekonomi padanya. 

Antara  kewajipannya   adalah   menjaga   keamanan,   melaksanakan 
undang-undang, menyebarkan ajaran  Islam,  melengkapkan  kekuatan, 
menjaga kesihatan, menjaga  kepentingan  umum,  menyuburkan  harta 
benda dan menjaga wang negara, menguatkan akhlak  yang  mulia  dan 
menyebarkan dakwah Islamiyyah, 

Antara haknya pula ketika ia telah  menjalankan  kewajipannya  itu 
adalah: Diberikan ketundukan dan kepatuhan,  dibantu  dengan  diri 
dan harta. Jika kerajaan ini tidak menjalankan kewajipannya dengan 
sempurna maka ia mesti diberikan nasihat dan petunjuk, kemudiannya 
dipecat dan dijauhkan jika ia tidak mengikut nasihat kerana  tidak 
ada ketaatan kepada makhluk  dalam  perkara  maksiat  kepada  yang 
menciptanya. 

6. Mengembalikan kehebatan antarabangsa kepada umat  Islam  dengan 
membebaskan  negara-negara  Islam   yang   dijajah,   menghidupkan 
keagungannya,    memperdekatkan    peradabannya,     menghimpunkan 
kesatuannya sehingga membawa kepada kembalinya Khilafah Islamiyyah 
yang   telah   hilang,    dan    mengembalikan    kesatuan    yang 
diharap-harapkan. 

7. Membentuk kuasa besar dunia  dengan  menyebarkan  dakwah  Islam 
kepada setiap pelusuknya sehingga tidak ada lagi  di  sana  fitnah 
dan agama itu hanyalah untuk Allah.  Allah  Taala  enggan  kecuali 
untuk disempurnakan NurNya (Maksud firman Allah). 

Keempat-empat peringkat yang  terakhir  ini  adalah  wajib  kepada 
jemaah yang bersatu dan juga kepada  setiap  akh  dengan  sifatnya 
sebagai anggota dalam jemaah ini. Alangkah beratnya tanggung jawab 
dan alangkah besarnya misi ini.  Manusia  lain  akan  memandangnya 
sebagai khayalan sementara akh muslim memandangnya sebagai hakikat 
yang ingin dicapai dan dia tidak akan  berputus  asa.  Bagi  kita, 
Allah  adalah  harapan  utama  kepada  kita  seperti   mana   yang 
dimaksudkan oleh firman Allah dalam surah Yusuf: 
"Dan  Allah  Maha  Kuasa  melakukan  segala  perkara  yang   telah 
ditetapkanNya, tetapi kebanyakan manusia tidak mengetahui." 

JIHAD

Maksudku  dengan  jihad  adalah:  Ia  adalah  satu   fardhu   yang 
berkuatkuasa sehingga hari kiamat. Begitu juga maksud  dari  sabda 
Rasulullah s.a.w yang bermaksud:  "Sesiapa  yang  mati  dan  tidak 
berperang dan tidak berniat hatinya untuk berperang maka dia  mati 
dalam  keadaan  mati  jahiliyyah."  Peringkat  pertamanya   adalah 
mengingkari dari hati, peringkat tertingginya adalah  berjihad  di 
jalan Allah.  Antara  keduanya:  Jihad  lidah,  pena,  tangan  dan 
perkataan yang benar kepada  pemerintah  yang  zalim.  Dakwah  ini 
tidak akan hidup kecuali dengan jihad. Setanding dengan ketinggian 
dan keluasan ufuk dakwah ini, begitu  jugalah  besarnya  kelebihan 
jihad  di  jalan  dakwah,  mahalnya  harga  yang   dipinta   untuk 
mendokongnya,  besarnya  balasan  yang   akan   diberikan   kepada 
orang-orang yang  beramal.  "Berjihadlah  di  jalan  Allah  dengan 
sebenar-benar jihad." 

Dengan itu kamu  akan  memahami  apakah  yang  dimaksudkan  dengan 
slogan abadi kamu: `Jihad Adalah Jalan Kami'. 

TADHIYYAH

Maksudku  dengan  tadhiyyah  (pengorbanan)  adalah:   Mengorbankan 
harta, waktu, kehidupan dan segalanya untuk mencapai matlamat yang 
ingin dicapai. Tidak ada jihad di dunia ini  yang  tidak  disertai 
dengan  pengorbanan.  Jangan  sekali-kali  unsur  pengorbanan  ini 
digugur dalam jalan fikrah ini kerana  sesungguhnya  di  sana  ada 
balasan dan pahala yang besar dan  indah  untuknya.  Sesiapa  yang 
berhenti dari memberikan  pengorbanan  maka  dia  adalah  berdosa. 
"Sesungguhnya Allah telah membeli nyawa dan harta dari  mukminin." 
"Katakan  bahawa  jika  sekiranya  ayah-ayah  kamu  dan  anak-anak 
kamu..." "Demikian itu kerana  mereka  tidak  ditimpa  dahaga  dan 
kekurangan..." "Jika kamu taat maka Allah akan memberikan kepadamu 
balasan yang baik" 

Dengan demikian kamu akan memahami  makna  slogan  abadimu:  `Mati 
Syahid Di Jalan Allah adalah Setinggi Cita-cita'.

TAAT

Apa yang aku maksudkan dengan taat adalah: Mematuhi  perintah  dan 
melaksanakannya dengan segera sama  ada  dalam  keadaan  kesusahan 
ataupun kesenangan, perkara  yang  disukai  ataupun  dibenci.  Ini 
adalah kerana peringkat dakwah ini ada tiga peringkat: 

1. Peringkat Taarif  iaitu  pengenalan.  Ini  merupakan  peringkat 
menyebarkan fikrah secara umum di kalangan manusia. Sistem  dakwah 
dalam peringkat  ini  adalah  seperti  sistem  sebuah  organisasi. 
Peranannya adalah bekerja ke  arah  kepentingan  umum.  Wasilahnya 
adalah cara nasihat menasihati, memberikan petunjuk dan di  ketika 
yang  lain  menubuhkan  beberapa  pertubuhan  yang  berfaedah  dan 
lain-lain wasilah yang praktikal. Setiap cabang dari  Ikhwan  akan 
berfungsi di peringkat ini untuk menghidupkan dakwah dan diaturkan 
oleh undang-undang asas yang diterangkan oleh  perutusan-perutusan 
Ikhwan dan majalah-majalahnya. Dakwah pada  peringkat  ini  adalah 
dakwah umum. 

Setiap orang yang  berkeinginan  untuk  memberikan  sahamnya  akan 
berhubung dengan jemaah  dalam  setiap  operasinya  dan  dia  akan 
berjanji untuk memelihara dasar-dasar  jemaah.  Taat  yang  mutlak 
tidak  lagi  diwajibkan  pada  peringkat  ini   seperti   wajibnya 
menghormati peraturan dan dasar-dasar umum jemaah. 

2. Peringkat Takwin (pembentukan). Ini  dilakukan  dengan  memilih 
unsur-unsur yang layak untuk menanggung  bebanan  jihad  dan  juga 
menyatukan antara mereka. Sistem dakwah pada peringkat ini  adalah 
secara  sufi  di  sudut  rohani,  sistem  ketenteraan   di   sudut 
praktikalnya. Slogan pada dua perkara ini (amal dan  taat)  adalah 
dengan tidak berbelah bahagi, tidak menarik balik, tidak ragu  dan 
tidak merasa tertekan. Katibah-katibah Ikhwan pada  peringkat  ini 
akan dibentuk dan akan diaturkan oleh perutusan  dasar  yang  lalu 
dan juga perutusan ini. 

Dakwah pada peringkat ini adalah berbentuk dakwah khas yang  hanya 
akan bergabung dengannya orang yang  mempunyai  kesediaan  sebenar 
untuk menanggung bebanan jihad yang panjang yang  banyak  cabaran. 
Petanda awal kepada kesediaan ini  adalah  taat  yang  mutlak  dan 
sempurna. 


3. Peringkat  Tanfiz  (Pelaksanaan).  Dakwah  pada  peringkat  ini 
adalah peringkat jihad yang tidak ada  tolak  ansur  di  dalamnya, 
amalan yang berterusan dan usaha untuk sampai kepada  matlamatnya, 
cabaran dan bala yang hanya akan dapat disabari  oleh  orang  yang 
benar. Tidak ada yang mengimbangi  peringkat  ini  kecuali  dengan 
taat yang sempurna juga. Atas perkara inilah generasi Ikhwan  yang 
pertama telah berbai'ah pada hari 5 Rabiul Awal 1359 hijrah. 

THABAT

Maksudku  dengan  thabat  (keteguhan)  adalah:  Seorang  akh   itu 
sentiasa beramal dan berjihad dalam mencapai matlamatnya  walaupun 
selama mana masa yang akan dilalui sehinggalah dia berjumpa dengan 
Allah sedang dia sudah mendapat satu antara dua perkara yang  elok 
untuknya iaitu dapat mencapai matlamatnya ataupun mati syahid pada 
akhirnya. Firman Allah yang bermaksud: "Di antara orang-orang yang 
beriman, ada orang-orang yang menepati apa  yang  mereka  janjikan 
kepada Allah, maka di antara mereka ada yang gugur  (syahid),  dan 
di antara mereka  ada  yang  menunggu  giliran  dan  mereka  tidak 
mengubah janjinya) sedikitpun" (Al-Ahzab). Pada kita, masa  adalah 
sebahagian  dari  unsur  rawatan.  Jalan  ini  adalah  jalan  yang 
panjang, peringkat yang berjauhan antara satu sama lain dan banyak 
cabaran yang akan ditempuhi, namun begitu jalan ini sahajalah yang 
akan menepati maksud di samping balasan dan pahala yang banyak dan 
indah. 

Itu adalah kerana setiap wasilah kita  yang  enam  itu  memerlukan 
persediaan  yang  elok,  menunggu  peluang  yang   mendatang   dan 
ketelitian  dalam  pelaksanaan.  Semuanya  itu  bergantung  kepada 
masanya. Firman Allah yang bermaksud: "Mereka  berkata  kepadanya: 
Bilakah kemenangan itu, katakanlah kepada mereka semoga kemenangan 
itu adalah perkara yang hampir berlaku" (Al-Israk). 

TAJARRUD

Maksudku dengan tajarrud ini adalah: Kamu mengikhlaskan diri  kamu 
untuk fikrah kamu sahaja dan  tidak  kepada  lain-lain  dasar  dan 
peribadi. Ini adalah kerana fikrah yang kamu  bawa  adalah  fikrah 
yang paling  mulia,  paling  global  dan  tinggi.  "Celupan  Allah 
(celupan keimanan yang sebenar  kepada  Allah  yang  telah  sebati 
dalam jiwa orang-orang  mukmin).  Dan  siapakah  yang  lebih  baik 
celupannya daripada Allah?" (Al-Baqarah). "Sesungguhnya telah  ada 
bagi kamu contoh teladan yang baik pada Nabi  Ibrahim  dan  mereka 
yang  bersamanya,  ketika  mereka  berkata  kepada  kaum   mereka: 
"Sesungguhnya kami berlepas diri daripada kamu dan apa  yang  kamu 
sembah selain Allah, kami mengingkari kamu dan telah jelas  antara 
kami dengan kamu permusuhan dan kebencian selama-lamanya  sehingga 
kamu beriman kepada  Allah  sahaja..."  (al-Mumtahanah).  Di  sisi 
seorang akh itu, manusia adalah terdiri dari enam golongan: Muslim 
mujahid, muslim yang menganggur, muslim yang berdosa,  zimmi  yang 
mempunyai perjanjian, tidak berpihak kepada  mana-mana  pihak  dan 
kafir  yang  memerangi  Islam.  Setiap  golongan  ini  ada   hukum 
interaksi yang khas dengannya di dalam pertimbangan  Islam.  Dalam 
hudud  pembahagian  inilah,  seorang  peribadi  ataupun   sesebuah 
pertubuhan dipertimbangkan sama ada  untuk  diberikan  perkongsian 
ataupun permusuhan. 

UKHUWWAH

Maksudku dengan ukhuwwah (persaudaraan) adalah: Hati-hati dan  ruh 
terikat dengan ikatan akidah. Ikatan  akidah  adalah  ikatan  yang 
paling   kukuh   dan   mahal.   Persaudaraan   sebenarnya   adalah 
persaudaraan  iman  dan  perpecahan  itu  adalah  saudara   kepada 
kekufuran. Kekuatan  yang  pertama  kepada  kita  adalah  kekuatan 
kesatuan, tidak ada kesatuan tanpa kasih sayang. Kasih sayang yang 
paling rendah adalah berlapang dada dan yang paling  tinggi  ialah 
martabat `ithar' (melebihkan  saudaranya  dari  dirinya  sendiri). 
Firman Allah yang bermaksud: "Dan  sesiapa  yang  menjaga  dirinya 
dari kebakhilan, maka  mereka  itulah  orang-orang  yang  berjaya" 
(Al-Hasyr). 

Akh yang benar dengan  fikrahnya  akan  melihat  saudaranya  lebih 
utama  untuk  diberikan  perhatian  dari  dirinya  sendiri  kerana 
kalaulah mereka tidak bersama dengannya pasti mereka akan  bersama 
dengan selain darinya. Sesungguhnya serigala akan membaham kambing 
yang kesesatan. Mukmin dengan  mukmin  yang  lain  adalah  seperti 
sebuah bangunan yang menguatkan antara satu sama  lain.  "Mukminin 
dan mukminat sebahagian mereka adalah pemimpin  kepada  sebahagian 
yang lain." Inilah situasi yang perlu kita wujudkan. 

THIQAH

Maksudku dengan thiqah adalah: Seorang jundi itu yakin dan  tenang 
dengan kebolehan, keikhlasan  pemimpinnya  dengan  keyakinan  yang 
mendalam yang akan melahirkan perasaan kasih, menghargai dan taat. 
Firman Allah yang bermaksud: "Maka demi Tuhanmu  (wahai  Muhammad) 
mereka tidak disifatkan beriman sehingga  mereka  menjadikan  kamu 
hakim dalam mana-mana perselisihan yang timbul di  antara  mereka, 
kemudian mereka pula tidak merasa di hati  mereka  keberatan  dari 
apa yang kamu hukumkan dan mereka menerima  keputusan  itu  dengan 
sepenuhnya" (An-Nisa'). Pimpinan adalah sebahagian dari dakwah dan 
tidak ada dakwah tanpa pimpinan.  Keyakinan  yang  silih  berganti 
antara pimpinan dengan tenteranya akan mencernakan kekuatan sistem 
jemaah,  mengukuhkan  strateginya,  kejayaannya   dalam   mencapai 
matlamatnya dan juga  kejayaannya  mengatasi  segala  cabaran  dan 
kesusahan  yang  merintang  perjalanan   jemaah.   "Ketaatan   dan 
perkataan yang baik adalah lebih utama kepada mereka..."  Pimpinan 
dalam dakwah Ikhwanul Muslimin  mempunyai  hak  seperti  hak  bapa 
kepada anaknya di sudut hubungan ruhi, hak guru dalam  kepentingan 
akademik, hak syeikh dalam tarbiyah ruhiyyah, hak  pimpinan  dalam 
hukum politik  umum  dakwah.  Dakwah  kita  adalah  himpunan  dari 
makna-makna ini. Thiqah kepada  pimpinan  adalah  segalanya  dalam 
usaha menjayakan dakwah ini. Oleh itu seorang  akh  itu  hendaklah 
bertanya kepada dirinya sendiri soalan-soalan ini untuk mengetahui 
sejauh mana thiqahnya kepada pimpinannya: 

1.  Adakah  dia  pernah  mengenali  pimpinannya  sebelum  itu  dan 
mengetahui keadaan hidupnya? 

2. Adakah dia yakin dengan kebolehan dan keikhlasannya?

3.  Adakah  dia  bersedia  untuk  menganggap  setiap  arahan  yang 
diberikan kepadanya dari pimpinannya selain dari perkara  maksiat, 
sebagai arahan yang putus dan muktamad yang tidak ada  perbahasan, 
keraguan, tidak puas  hati  dan  kritik  selepasnya?,  di  samping 
memberikan nasihat dan petunjuk kepada perkara yang benar? 

4. Adakah dia bersedia untuk menganggap pandangannya adalah  salah 
dan  pandangan  pimpinannya  adalah  yang  benar,   jika   berlaku 
pertembungan arahan pimpinan dengan apa  yang  diketahuinya  dalam 
masalah ijtihadiyah yang tidak ada nas syarak? 

5. Adakah dia bersedia untuk meletakkan keadaan hidupnya di  bawah 
kepentingan dakwah? Adakah pada  pandangannya,  pimpinan  memiliki 
haknya dalam  menentukan  antara  kepentingan  individunya  dengan 
kepentingan dakwah secara umum? 

Dengan menjawab soalan seperti ini, seorang akh itu dapat mengukur 
sejauh  mana  hubungannya  dengan  pimpinannya  dan   keyakinannya 
kepadanya. Ini adalah kerana hati-hati manusia  adalah  berada  di 
tangan Allah dan Allah membolak balikkannya mengikut apa yang  Dia 
kehendaki. Firman Allah yang bermaksud: "Kalaulah kamu  belanjakan 
segala  yang  ada  di  bumi,  nescaya  kamu   tidak   dapat   juga 
menyatu-padukan di antara  hati-hati  mereka,  akan  tetapi  Allah 
telah menyatu-padukan di antara  (hati)  mereka.  Sesungguhnya  Ia 
Maha Kuasa, lagi Maha Bijaksana" (Al-Anfaal).