SIFAT-SIFAT JEMAAH

Ada sifat-sifat tertentu yang mesti dimiliki oleh setiap jemaah. 
Seseorang Muslim yang ingin melibatkan diri dengan jemaah tersebut bagi 
menunaikan kewajipan ini mestilah melihat pada sifat-sifat ini. Marilah 
kita melihat sejauh manakah sifat-sifat tersebut ada pada Jemaah Ikhwan. 
Adakah Ikhwan hari ini telah menyeleweng daripada garis yang dibuat oleh 
Imam alBanna ataupun tidak?

Kami menegaskan:—

Kami sentiasa bertujuan untuk menjadikan Islam berkuasa, kalimah Allah 
tinggi, Deen Allah memerintah, Syariat Allah menghukum dan daulah serta 
khilafah Islam tegak. Oleh itu mestilah ada amal jamaie yang tersusun, 
ataupun jemaah yang bekerja demi untuk melaksanakan semua itu.

Pertama:

Mengembalikan manusia seluruhnya kepada kefahaman Islam yang betul, 
syumul dan bersih, khususnya kepada orang-orang yang bekerja untuk 
Islam. Kefahaman tersebut hendaklah sama dengan apa yang telah dibawa 
oleh Muhammad (s.a.w). Ia adalah jauh dari bersifat kekurangan, 
menyeleweng, salah, melampau dan cuai. Kaum Muslimin mestilah berpadu 
dalam perkara ini, tanpa taksub pada mana-mana pendapat atau mazhab. Ia 
mestilah dalam bentuk yang dapat melaksanakan kerjasama umat Islam dalam 
perkara-perkara usul yang disepakati. Manakala dalam perkara furuk yang 
khilaf pula ia diberikan kelonggaran.

Perkara yang menyebabkan umat Islam sentiasa berpecah hingga 
berpuak-puak dan berparti-parti tidak lain dari sebab perselisihan 
mereka dalam memahami Islam. Mereka hanyut jauh dari kefahaman sebenar, 
sebagaimana yang dihayati oleh umat Islam pertama dahulu, iaitu bersama 
dengan Rasulullah (s.a.w).

Begitu juga bila kita sedar bahawa antara tujuan utama yang ingin 
dilaksanakan itu ialah menegakkan Negara Islam Antarabangsa dengan 
dikepalai oleh seorang Khalifah, kita mestilah mengasaskan Daulah yang 
diidam-idamkan itu atas kefahaman Islam yang betul, syumul dan bersih. 
Sebabnya kita patut menunaikan risalahnya secara benar dan betul, kerana 
sebarang kecacatan yang berlaku dalam kefahaman Islam tersebut akan 
membawa pada kecacatan perlaksanaannya.

Begitulah, kami berpendapat syarat ini adalah perlu dalam amal jamaie 
yang tersusun. Ia juga perlu dalam sebuah jemaah yang disertai oleh 
seseorang Muslim semasa menjalani jalan dakwah ini. Semoga 
tuntutan-tuntutan Islam padanya terlaksana.

Kedua:

Bagi jemaah yang berusaha melaksanakan tuntutan-tuntutan Islam serta 
tanggungjawabnya mestilah meletakkan dalam manhaj mereka ketetapan untuk 
Negara Islam, sistem Khilafah dan peneguhan agama ini di bumi. Adalah 
tidak patut seseorang itu menyertai mana-mana jemaah yang menyempitkan 
pertubuhannya pada setengah bidang Islam sahaja. Walaupun sesuatu jemaah 
itu melakukan segala tuntutan Islam yang lain, tetapi ia menjauhkan 
matlamat menegakkan negara Islam serta Khilafah Islamiah, maka seseorang 
Muslim tidak patut juga menyertainya. Sebabnya, selagi ada kecuaian 
menunaikan perkara wajib, bererti dosa mencuaikannya pun ada juga.

Ketiga:

Setakat betulnya kefahaman Islam sesuatu jemaah, dan setakat adanya 
ketetapan di dalam manhaj untuk menegakkan Negara Islam sahaja, belumlah 
cukup lagi. Tetapi jemaah tersebut mestilah bekerja melaksanakan 
kewajipan itu dengan cara yang betul. Tidak ada jalan yang lebih sah 
dari jalan yang telah dilalui oleh Rasulullah (s.a.w) dan para 
sahabatnya bagi menegakkan Daulah Islamiah yang pertama. Ia adalah 
merupakan kekuatan akidah, kekuatan kesatuan dan seterusnya kekuatan 
tenaga dan senjata bila tidak ada jalan lain lagi.

Sebenarnya Rasulullah (s.a.w) telah menanam akidah dalam diri kaum 
Mukminin, generasi pertama. Kumpulan-kumpulan manusia yang berakidah, 
yang telah ditarbiahkan oleh Rasulullah (s.a.w), dengan tarbiah 
Al-Qur'an telah dilahirkan dari madrasah Rasulullah (s.a.w).

Setelah itu, Rasulullah (s.a.w) mempersaudarakan orang-orang Muhajirin 
dengan Ansar. Baginda membuat perjanjian dan bai'ah dengan mereka, agar 
sentiasa membantu agama Islam. Baginda seterusnya telah menyiapkan 
kekuatan tenaga dan senjata, kerana mestilah ada kekuatan yang dapat 
membela kebenaran...

Jemaah yang tidak meletakkan jihad fi sabilillah dalam perkiraannya 
adalah tidak patut disertai. Dalam meletakkan jihad, mestilah mengikut 
susunan tiga bentuk kekuatan yang lalu. Kiranya kekuatan senjata 
digunakan sebelum terlaksananya kekuatan kesatuan, itu mungkin akan 
menyebabkan mereka berperang sesama sendiri kiranya berlaku 
perselisihan.

Tanpa kekuatan akidah, bererti usaha tersebut menjadi usaha yang tidak 
bertunjangkan akidah yang saling berkasih sayang, telah menjadi asas 
serta tiang seri, di mana tertegaknya Negara Islam yang pertama. 
Kebiasaannya, sesuatu bangunan itu dimulai dan ditegakkan dari asasnya, 
bukan dari bahagian atas.

Keempat:

Jemaah yang sebegini mestilah bekerja sedaya upaya di seluruh dunia 
Islam, bukannya setakat di sebuah negara sahaja. Islam dan usaha ke 
arahnya mestilah merangkumi keseluruhan dunia Islam. Seterusnya, Negara 
Islam Antarabangsa yang dimaksudkan itu, mestilah mempunyai tapak yang 
luas, merangkumi semua bumi Islam. Begitu juga, jemaah ini mestilah 
mengadakan hubungan kerjasama dengan pertubuhan-pertubuhan Islam yang 
sepertinya. Tujuannya ialah untuk menggembeling tenaga pekerja dan bantu 
membantu dalam bidang dakwah Islamiah. Ia juga bertujuan untuk 
mengelakkan perpecahan ataupun tentangan terhadapnya.

Kelima:

Sebagai contoh; jika terdapat dua jemaah yang sama-sama mempunyai empat 
syarat ini, tetapi salah satu daripadanya mempunyai kematangan, 
pengalaman dan persediaan yang lebih dalam bidang amal Islami, manakala 
yang satu lagi masih baru dan mentah, maka seseorang itu hendaklah 
menyertai jemaah yang pertama. Ini adalah untuk menjimatkan masa, tenaga 
dan nyawa. Dengan itu, ia tidak perlu lagi merintis jalan bagi 
mendapatkan pengalaman. Lagipun dengan penyertaan ke jemaah yang 
pertama, kita dapat menyatukan kaum Muslimin di bawah satu kalimah, dan 
juga dapat mengukuhkan saf mujahidin. Kita dapat mengelakkan dari 
mengangkat terlalu banyak panji-panji, yang mana menyebabkan 
pekerja-pekerjanya berpecah. Lagipun dengan cara ini kita dapat 
menjunjung firman Allah:
 
"Dan berpeganglah kamu semua kepada tali (agama) Allah, dan janganlah 
kamu bercerai berai." (Surah Ali-Imran: Ayat 103)

Tidak harus kita meninggalkan satu jemaah yang mempunyai pengalaman dan 
cukup pula empat syarat yang kita sebutkan dahulu, kecualilah jika kita 
dapati secara keseluruhannya ia telah menyeleweng, menjadi fasiq atau 
sesat secara terang. Mengenai dengan setengah-setengah kesalahan kecil, 
ataupun kesilapan-kesilapan individu yang tidak mungkin dapat dielakkan 
oleh mana-mana jemaah pun, tidaklah boleh kita menjauhkan diri serta 
tidak bekerjasama dengannya. Sebabnya, kita adalah manusia yang tidak 
sunyi dari kesilapan. Sebaliknya kita hendaklah menyertainya serta 
saling lengkap melengkapi sesama kita.

Itulah dia sebahagian dari sifat-sifat asasi yang mesti ada pada 
sesebuah jemaah yang patut disertai dan dijadikan wadah perjuangan, 
sepanjang kita melalui jalan dakwah ini. Jika kita mengkaji dan melihat 
dengan terperinci sifat-sifat tersebut, Alhamdulillah kita dapati ia 
terlaksana dalam Jemaah Ikhwanul Muslimin.

[Utz Mustafa Masyhur]